دقیق تر درباره استویا بدانید – جزئیات گیاه استویا

جزئیات گیاه استویا

جزئیات گیاه استویا

این گیاه درآمریکای مرکزی و جنوبی رشد می کند و گاهی به نام candy leafیا برگ  آبنباتی شناخته می شود. اگر بخواهیم جزئیات گیاه استویا را بگوییم می توان گفت دراویل سال ۱۹۳۰ از این گیاه دو ماده ی steviosideو rebaudiosideاستخراج گردید. این دو ماده عوامل ایجاد کننده ی طعم شیرین این گیاه هستند. این مواد بنام گلیکوزیدها (glycosides)شناخته می شوند و حدوداً ۳۰۰ بار شیرین تر از شکر معمولی هستند،  اما فاقد انرژی وکربوهیدرات می باشند و این بدان معناست که هیچ تأثیری بر قند خون ندارند .

قرنها است که ساکنین پاراگوئه و برزیل از استویا به عنوان شیرین کننده ی نوشیدنیyerba mateاستفاده می کنند.
کسانیکه از استویا استفاده می کنند معتقدند طعم این ماده اندکی به شیرین بیان شبیه است.

بزرگترین مصرف کننده ی استویا در جهان  که از سال ۱۹۷۰ استویا را برای مصارفی  نظیر نوشابه های رژیمی تولید کرده ژاپن است . استویا درسایر کشورهای آسیایی همانند کشورهای  آمریکای مرکزی و جنوبی از قدیم مورد استفاده قرار گرفته است.

جزئیات کارت سبز شیرین کننده ها گیاه استویا

در آمریکا در فروشگاه های غذای سالم از مدتها قبل گیاه استویا عرضه می گردید تا اینکه درسال ۲۰۰۸، FDA  آنرا به عنوان یک ماده ی غذایی ایمن تایید نمود.
البته تنها یک نوع از عصاره ی استویا یعنی rebaudioside A یا  rebianaاز FDAکارت سبز را دریافت  کرد. هنوز FDAبرای کل برگ استویا وضعیت GRAS(یا ایمن ) را اعطأ نکرده است.

کمپانی های Cargillو Merisant  تحقیقات خود را به FDAدرسال ۲۰۰۸ ارائه و برای تأیید این عصاره به عنوان ماده ی شیرین کننده از FDAدرخواست تأیید کردند.
شرکت Cargillاین ماده را با نام Truviaو شرکت Merisantآنرا با نام Pure Viaبه بازار ارائه کردند.

بسیاری از مصرف کنندگان از این شیرین کننده ی جدید استقبال کردند زیرا عاری ازهر ماده ی شیمیایی مانند ساخارین ، آسپارتام یا  سوکرالوز بود.

در ادامه مطالب قبل (درباره استویا) که به شیرینی و دیگر موارد استویا اشاره شد در این مطلب  ( جزئیات گیاه استویا ) می توان اضافه کرد شیرین کننده های بر پایه استویا  noncariogenic می باشند یعنی سبب پوسیدگی دندان نمی شوند.از سوی دیگر این مواد https://www.cialissansordonnancefr24.com/cialis-en-ligne/ تا حدودی گران هستند و اندکی دارای طعم تلخ می باشند.

مصرف روزانه شیرین کننده های استویا

مقدار مجاز مصرف روزانه ی steviosideبرابر با ۴ میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن است که تقریباً معادل ۱۲ میلی گرم بر کیلوگرم درروز از steviol glycosides است که شامل rebaudioside Aمیباشد.
این بدان معنی است که شخصی به وزن ۶۸ کیلوگرم (۱۵۰ پوند) می تواند با کمال اطمینان ۸۱۶ میلی گرم از rebaudioside Aرا در روز بدون هیچگونه عارضه ی جانبی مصرف کند.
این مقدار حدوداً معادل۲۳ قاشق چایخوری در روز از شیرین کننده ی ترویا Truviaاست.

Truviaو Pure Viaعصاره ی ۱۰۰ درصد استویا  نیستند:Truvia  حاوی طعم دهنده های  طبیعی و erythritol( یک شکر الکلی) است و Pure Viaحاوی دکستروز، پودر سلولز ومواد افزوده ی طبیعی  است.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *